Chefens oanade sidor

Man vet aldrig riktigt var man har min chef. Idag bestämde han sig för att skämta med den nya killen på jobbet. Vi satt nämligen och pratade om att jag var svensk och att han kände till Karolinska Institutet och så vidare. Min chef ser inte alls särskilt imponerad ut och säger ”jaha, jag är från USA, jag” (vilket han inte är, han är japan). Varpå den nya killen tappar hakan och blir helt till sig av förvåning. ”Men alltså du är japansk medborgare va?”. Min chef förklarar att han föddes i Florida och har Amerikanskt pass. ”Men… men… din japanska är ju såå bra, inte ett endaste grammatikfel”. Sedan leder diskussionen vidare mot huruvida han ser amerikansk ut eller inte. Min chef konfronterar min nya kollega och undrar varför han blir förvånad över att just han är utländsk och pratar perfekt japanska men inte över att jag pratar flytande engelska trots att det inte är mitt modersmål. Stereotypen för alla västerlänningar är vi pratar engelska oavsett vilket land vi kommer från. Det var mycket intressant att se den nya killen sitta och försöka försvara sig mot fördomar min chef drog upp.

Kommentera

