En ful illustration över hur man lär sig japanska (eller klarar vad som helst)

Jag är en ganska negativ person. Min första tanke är nästa alltid ”nej det här går aldrig, det är omöjligt!”. En gång sa jag att jag aldrig någonsin skulle klara av att jobba i kassa. Jag har också sagt att Japanska inte går att lära sig och att kanji är omöjliga att komma ihåg. Okej. Det kändes så då. Men vad gör jag idag? Jo, jag jobbar i kassan på FamilyMart i Japan och spenderar varje ledig minut åt att lusläsa träningsmanualen och alla små japanska krumelurer det innebär.

Jag vet att jag var en hemskt envis unge. Säkert riktigt förjävlig ibland om jag får gissa. Men det är nog den där lilla cellen längst in i hjärtat som går bärsärkagång så fort resten av kroppen tänker ”ska jag ge upp?” som gör allt möjligt. Men jag ska vara ärlig också. Det finns många gånger jag undrar vad tusan den där lilla cellen har för sig, för ibland verkar den helt gått i ide. Vad gör man då om man råkar ha prov på ca 1000 års kinesisk historia eller fyrahundrafemtioelva japanska tecken. Jo, man tänker att det kanske verkar omöjligt men vad hände förra gången jag tänkte så? Antagligen klarade jag av det jag ville göra och kände mig fantastisk efteråt. Det spelar egentligen ingen roll om målet är att ha ren disk i hyllorna eller vinna VM i friidrott. Varje hinder man klättrar över kommer kännas fantastiskt och kommer att göra att man ser målet lättare. Så varje gång jag känner mig omotiverad tänker jag först på hur det känns att ge upp, sen visualiserar jag mig på andra sidan hindret och känner alla positiva känslor jag kommer att ha när jag väl är där. Poff, motivation uppnådd!

IMG_0194.JPG

3 thoughts on “En ful illustration över hur man lär sig japanska (eller klarar vad som helst)”

  1. Jo tack, jag vet vad du menar. Är i stadiet: ”jag förstår ingenting och jag kommer aldrig klara detta”. Så behöver motivation då allt är borta. Sadface lol.

    1. Det kommer!! Det tar lång tid att lära sig Japanska men det kommer 🙂 Prata så mycket japanska du kan med så många japaner du kan är ett bra tips.

Kommentera

