Att köpa telefon

Jag har redan nämnt att det är en lite annorlunda process att köpa telefon i Japan jämfört med Sverige. För det första är det krångligt och ibland omöjligt att köpa en telefon kontant. Standard är ett kontrakt på minst två år om man vill ha en smartphone. Ofta får man rabatt på själva telefonen också när man tecknar nytt abonnemang så det blir billigare att köpa en telefon med kontrakt än att köpa den kontant. Dessutom får man alltid med sig massa ”extras” hem. Förra gången var det två mobilskal och en drös applikationer som vanligtvis kostar pengar. Denna gången var det en laddare man först laddar upp hemma och sedan har i väskan för de gånger man behöver batteri på stan eller när man inte har tillgång till ett elutag. Bluetooth hörlurar och ett valfritt skal ingick också. Dessutom fick jag en extra gåva för att jag var tvungen att komma tillbaka dagen efter för att aktivera några funktioner som inte gick igenom först. I sverige har man väl varit med om att man fått ett par gratis hörlurar eller en displayfilm eller något men en förpackning yakisoba har jag nog aldrig varit med om att få innan, hehe.IMG_0008.JPG

IMG_0010.JPG

wpid-20140831_173131.jpg
D
et följde egentligen med ett skal med en rosa enhörningszebra på också men jag kände inte att jag behövde det 😉 Blev kär i detta rosa-metallicskalet istället.

Förutom prylar får man andra fördelar när man är ny kund eller byter från ett annat företag. Just nu gällde gratis samtal till alla, dygnet runt. Eftersom jag bytte från Docomo till Softbank fick jag även en extra rabatt på månadskostnaden. Har man T-poäng kort tjänar man även T-poäng på varje betald räkning och de kan sedan användas som riktiga pengar på exempelvis FamilyMart, Maruetsu supermarket, Tsutaya, vissa biluthyrningsfirmor och så vidare. Ibland känns det lite overkill med alla rabatter och erbjudanden, men en stor skillnad från Sverige är att dessa rabatter oftast gäller HELA bindningstiden och slutar inte gälla förrän kontraktet är avslutat.

Kommentera

