Tack för i år, Sverige!

Trots att jag var hemma även förra året kändes det helt annorlunda den här gången. De japanska vanorna har vuxit sig starkare och jag hajade för första gången till av att en kassaarbetare inte betedde sig som de ”borde” denna gången. Det skulle såklart inte passa in i Sverige om alla betedde sig som i Japan, men någonstans i bakhuvudet fanns ändå förväntningen där. Sedan har jag såklart ingenting emot att folk beter sig annorlunda så länge de är trevliga (vilket oftast var fallet) och det är naturligtvis lättare att vänja tillbaka sig med det man växte upp med än det är att vänja till sig med någonting nytt. Att många som jobbar med service behöver dra lite på smilbanden är en annan femma, men det gäller vart man än åker (yes, det gäller i Japan också!).

Inte bara kändes det som en omvänd kulturchock denna gången utan jag kände även att man var mycket mycket mer mån om familjen än man varit innan. Familjen har naturligtvis alltid varit viktig men den här gången kändes det som att man verkligen insöp varje sekund av visdom alla ville dela med sig av. Så tack mormor, morfar, mamma, pappa, Maria och alla andra som delat med sig av tips, råd och lärdom! Och tack Michan för den luddiga kvällen på Corner med Estlänningen/Ryssen och den något difusa taxiresan hem :p

Tack allihopa för att ni laddat mina batterier så att jag nu kan ta itu med höstens kurser i Japanska, kinesiska, internationell politik och kinesiska historia. Tack så jättemycket, vi ses igen nästa år!

wpid-20140821_204723.jpg

Kommentera

