Att utmana sina fördomar

Jag vill spinna vidare lite på gårdagens post om saker jag lärt mig under min vistelse i Japan. En riktigt stor grej för mig har varit alla fördomar jag slagit hål på. Jag brukade se mig själv som en ganska fördomsfri och öppen människa men har först nu insett hur många inbillningar vi går och bär på trots att vi tror oss vara så objektiva och förstående. En skamlig fördom jag måste krypa till korset med är att kineser skulle vara tråkiga. Jag vet inte var jag fått denna fördom från men kanske hör den ihop med den stereotypa kinesiska pluggisen. Kanske från de kineser jag träffat som haft svårt att anpassa sig till det tysta, tillbakadragna och slutna samhälle som Sverige kan vara. Här i Tokyo har jag fått prov på en mycket mer högljudd grupp människor som tar för sig och älskar att umgås tillsammans på middag eller karaoke. Dessutom blir jag hela tiden matad med alla möjliga sorters humorklipp och skämt Chin hittar på nätet. Att tänka tillbaka på min syn på kineser, pre-japan, får mig att skämmas, men samtidigt är jag säker på att fler människor bär på fördomar de inte själv förstått är falska stereotyper. Jag hoppas att västvärlden kan våga gå utanför den bekväma västzonen och importera mer intressant, rolig och utvecklande kultur från ALLA delar av jordklotet. Med det inte menat att man behöver gilla allting man kommer över, men jag tycker definitivt människor behöver få en bredare bild av hur världen ser ut.

(Bläddrar ni tillbaka ett eller två år på den här bloggen finns det säkerligen en massa missvisande info om Japan också. Man tror man vet så mycket tills man inser hur lite man egentligen vet)

Kommentera

