Jag hittade ett klipp som ganska klockrent beskriver frustrationen som ibland uppstår när man försöker prata japanska med japaner. Klippet är naturligtvis överdrivet för att det ska bli roligt, men det finns mycket sanning i det också.

Man blir ofta behandlad olika beroende på vilket sällskap man är i. Är man en grupp utlänningar kan det verkligen vara precis som i klippet, man försöker förklara att det inte gör något att det inte finns en engelsk meny (eller vad man nu är ute efter) men man talar för döva öron. Är jag med Chin är det ofta så att de inte ens tittar på mig utan direkt vänder sig till Chin som förväntas tolka åt mig. På jobbet är jag nog som mest befriad från detta beteende men det händer att folk blir osäkra även där. Ibland kommer det kunder som blir mäkta förvånade när jag lyckas hämta rätt paket cigaretter åt dem  (”nämen du förstår ju japanska”) eller pratar extremt långsamt för att de inte tror att jag ska förstå om de säger ”nummer femtioett” i normalt tempo. Jag kan dock ha viss förståelse. Japanska är ett svårt språk och jämfört med antalet turister en Tokyoit träffar på ett år träffar de säkert mycket färre utlänningar som kan prata japanska. Och ska man tro Zaremba är inte vi svenskar så mycket bättre heller.

 

Kommentera

