Projekt: kombinivaror

För att lära mig namnen på olika varor bättre ska jag sakta men säkert äta/dricka mig igenom hela min kombinis sortiment. Nästan i alla fall. Kit kat, coca-cola och dylika produkter är det bara att lägga till några vokaler och modifiera uttalet lite så har man det japanska produktnamnet. Svårare är det med japanska produkter med japanska namn eller namn på engrish. Lipovitan-D exempelvis. Första gången jag hörde det på japanska (ripobitan D) visste jag inte om det var namnet på en tidning en isglass eller något annat häftigt. Det visade sig vara en energidricka för de tillfällen man är ”helt slut”. Målgruppen är hårtarbetande japaner, i synnerhet slipsnissarna som tvingas jobba över.

Först ut i projekt: kombinivaror är Ripobitan D och BB Chocola.

IMG_0002Varsågoda, en snygg reflektion av mig.

Omdöme: Tur att de är små och går fort att dricka upp. BB Chocola smakar kemikalier med kanel.

 

Kommentera

