Japans förvirrande mobilmarknad

När man köper en ny mobiltelefon på avbetalning förväntar man sig gärna att månadskostnaden ska bli billigare efter att kontraktet gått ut och allting är avbetalat och klart. I Japan är det naturligtvis precis tvärt om. Företag försöker locka över kunder från andra operatörer genom att erbjuda förmånliga rabatter för den som byter från ett annat företag. De är experter på att locka med extra prylar, rabattcheckar på elektronik och billiga internetpaket. Det de däremot inte är så bra på är att hålla kvar de befintliga kunderna. Chin har haft ett abonnemang hos operatören au som kostat ungefär 4500yen i månaden. Nu när sista betalningen på mobilen är klar kommer priset att öka till 5900yen utan möjlighet att uppdatera till en nytt förmånligt kontrakt. Jag behöver väl inte säga att han sa upp kontraktet på stört och skrev på för en av aus största konkurrenter, där han dessutom fick en sprillans iPhone 5 på köpet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s