Varje dag samma sak, men ändå inte

Den minimala gumman kommer som vanligt fram till mig i kassan klädd i både huckle och keps. Försynt, på den allra finaste japanskan man kan tänka sig ber hon mig om hjälp med kopiatorn. Jag känner att min japanska inte alls håller måttet trots att jag försöker uppbåda det bästa språket jag kan förmå. Den minimala lilla gumman verkar inte ta någon notis utan ler brett och ber om ursäkt för besväret. ”Här har vi en riktigt japansk japanska,” tänker jag och föreställer mig att hon aldrig lämnat landets gränser. Men som med så många andra fördomar visar det sig lätt att slå hål på min fantasibubbla. Tydligen har denna lilla dam tågluffat Europa runt på euro-rail pass utan andra språkkunskaper än tyska och japanska i bagaget. I tyska Alperna spenderade hon nätterna på tåget och dagarna att vandra runt och ta in den fina naturen. I Sverige upplevde hon de fantastiskt prisvärda kryssningsfartygen, men gick bet på Helsingfors då hon somnade innan hon kom fram och inte vaknade upp förrän hon var tillbaka ute på havet igen. Den lilla gumman skiner verkligen som en sol när hon berättar om sina resor och förklarar hur bra det är att jag tog chansen medan jag var ung och obunden. Nu kan jag ju passa på att resa runt i Japan, föreslår hon. Hokkaido, Kamakura, Nikko… destinationerna är oändliga och erfarenheterna ovärderliga. Och precis som hon säger är det naturligtvis, det man lär sig här är verkligen ovärderligt.

Kunder som den sprudlande lilla gumman påminner en om hur härligt livet är, även när saker och ting inte går som man tänkt. Som när man somnar på en Finlandsfärja, eller när man råkar kasta ätpinnar i magen på en kund.

2 thoughts on “Varje dag samma sak, men ändå inte”

Kommentera

