Det jobbar en utlänning här

Man får onekligen mycket uppmärksamhet av att vara ensam västerlänning att jobba i en kombini. Tidigare i veckan var det två slipsnissar som läste på min namntag och diskuterade hurvida mitt namn var ryskt eller ukrainskt. Andra stannar upp och ser mycket roade ut när jag ropar dem välkomna eller ger mig ett extra brett leende när jag räcker över den färdigpackade varupåsen. Det känns annorlunda att alltid vara den som sticker ut, men hittills har det varit mest positiv respons. Idag var det ytterligare två förfriskade slipsnissar som blev tagna av att jag stod bakom kassan. Helt plötsligt utbrast dem: ”nämen, det jobbar en utlänning här. Häftigt!”.

Kommentera

