Irashaimase

Alla som har varit i Japan vet vad jag pratar om. Irashaimase är frasen du blir överöst med så fort du kliver in i en affär. Helst ska den sägas många gånger om, utifall att. Frasen betyder välkommen och är den japanska servicens grundpelare. Den ska reflektera arbetarnas glädje på jobbet och få kunderna att känna: ”här vill jag köpa något”. Det roligaste och mest främmande när någon plötsligt ropar irashaimase och alla medarbetare hakar på och alla ropar välkommen en efter en.

Varför tar jag upp detta ämne helt plötsligt? Jo för idag var det jag som stod i ett hörn av en kombini och ropade irashaimase för allt vad tygen höll. Jag har nämligen påbörjat min träningsperiod för att få bli timanställd och innan dess måste jag ta mig igenom två pärmar med texter om service, vad kundens förväntningar är, vad som händer om en person i kedjan inte säger välkommen (eller tack kom gärna igen för den delen) eller inte är tillräckligt engagerad när man säger det och såvidare. Sådanna här saker tas upp i stor detalj.

Nu ska jag göra mitt bästa för att slutföra träningsperioden (betald tack och lov) och se till att kamma hem en timmisplats, men först SÖMN!

4 thoughts on “Irashaimase”

  1. Vad jag önskar att jag fick trava in i en affär där du står och ropar välkommen!!! Lycka till med träningsperioden :-)!

    1. Haha, jag önskar nästan att du kunde se det. Speciellt vissas reaktioner på att det står en ljushårig utlänning och ropar saker på japanska till dem. Många drar på smilbanden om man säger så 😉

Kommentera

