Bostadshus

Det är intressant att tänka på hur ens tankesätt förändrats genom åren. När jag flyttade hemifrån var mina krav inte sådär jättehöga: ”ja, det är väl bra om lägenheten har rinnande vatten, annars är det väl inte så noga”. Det allra viktigaste var bara att få ha något eget. I Göteborg blev det hela plötsligt mycket mer seriöst. Finns det motionspår (hej pensionärspoäng), mataffär inom gångavstånd, är föreningen bra, hur ser tvättstugan ut med mera med mera med mera. Sedan jag kom till japan har jag däremot fått kyssa allt vad gratis tvättstugor och motionsspår heter farväl. Istället har det nästan infunnit sig en besatthet av att kontrollera vilket år kåken är byggd. I sverige har jag med få undantag bott i byggnader som byggts på 60-talet. I Japan skulle det vara helt otänkbart för mig att bo i ett sådant hus. Undrar ni varför är svaret ganska enkelt: jordbävningar.

När jag kom till Tokyo för ett och ett halvt år sedan flyttade jag in i en gammal men urmysig trävilla i japansk stil (ett sharehouse). Vi hade till och med klassiska japanska tatamimattor på golvet. I det huset var jag med om min första jordbävning och det vill jag helst glömma. Allting skakade och gnisslade som om det när som helst skulle falla samman och jag är säker på att det var många årtionden sedan det byggdes.

1995 skedde i Kobe ett jordskalv som även många icke-japaner känner till. Det ledde till fruktansvärd förödelse, men om vi nu ska se något positivt i det hela fick skalvet fart på politikerna som snart lagstadgade en hel rad säkerhetsåtgärder i samband med husbygge.

I Tokyo är det knappast svårt att hitta nybyggt men är man sugen på ett klassiskt boende kan det vara värt att dubbelkolla när huset är byggt.

Kommentera

