Hej då Yoshida

Då har årets sista uppsats skrivits och i övermorgon vid den här tiden kan jag säga detsamma om allt vad prov och tentor heter. Om två dagar är livet på Yoshida över och jag slipper förundras över lärarnas märkliga tolkningar av mina (i deras ögon) kanske ännu märkligare texter. Jag kommer sakna ett flertal figurer i lärarkåren även om det naturligtvis ska bli roligt att få påbörja den något sena (men icke desto mindre efterlängtade) akademiska banan på Temple University. Den överenergiske kattfanatikern är definitivt en karaktär som kommer saknas. Lika så vår mentor. Ni vet han som forskar om aliens, gärna springer in i bord och ibland lite frånvarande säger ”aaah, jag förstår”.

På Torsdag har klassen ordnat något som kallas bounenkai (båånenkai). Ordets mening kan lite lustigt översättas till glöm-året-möte då den skrivs med just de tecknen. På bounenkai ska det drickas friskt och årets alla missöden ska glömmas i takt med att glasen töms. Den svenska motsvarigheten är den obligatoriska julfesten. Förutom det faktum att man kanske inte hittar lika många kostymnissar däckade på tunnelbanegolvet i Sverige som man gör i Tokyo vid den här tiden på året. Det lustiga med klassens bounenkai tycker jag är att vår mentor följer med ut och firar. Jag undrar om det är vanligt i japan eller om det är på grund av att vi är ”frisläppta utlänningar” på en språkskola. Vem vet.

Kommentera

