Japanska skolor

Egentligen hade jag inte tänkt lägga mig i diskussionen om den svenska skolan. Det är trots allt inte det den här bloggen handlar om. Men jag känner ändå att jag vill skjuta in med min åsikt om asiatiska skolor.

De senaste veckorna har DN svämmat över av nyheter om den svenska skolan och den s.k. PISA-rapporten. Tydligen gjorde svenska barn inte särskilt bra ifrån sig medan asiatiska länder som Kina, Singapore och Japan toppade listorna. Det är inte märkligt tycker jag. Om jag ska jämföra svensk skola med japansk är skillnaderna stora. Precis som Björklund förklarade på presskonferensen (den som följde publiceringen av PISA-resultaten) läggs mer resurser på utbildning, lärare har högre status och utbildningen är mycket mer resultatriktad i Japan än den är i Sverige. Däremot upplever jag skolmiljön som mindre engagerande och kreativ. Man pluggar helt enkelt för att komma ihåg textboken ordagrant inför ett prov, inte för att öka den verkliga kunskapen i ett ämne. Till exempel är det inte bara uppmuntrat att skriva av läroboken när man gör sina läxor, det anses vara det bästa svaret. I Sverige får vi bastning om svaret ens liknar läroboken och vi tvingas själva klura ut hur vi ska förklara fenomenet som läxan ber oss beskriva. Dessutom uppmuntrar japans berg av prov och läxor mer till att cramma fakta än vad det leder till självständigt tänkande.

Om vi ska se PISA-toppen som förebilder tycker jag först att vi måste fråga oss: vill vi att den svenska skolan ska se ut som i länderna som toppar PISA? Vill vi ha en skola som mer än någonting annat vill jaga poäng på ett prov eller vill vi ha fritänkande individer som av egen nyfikenhet söker djupare kunskap? Naturligtvis är faktainlärningen viktig även för själständiga och fritänkande individer. Utan fakta kan inga korrekta slutsatser dras. Men jag tycker att det är stor skillnad på att uppmuntra till robotlikt faktaupprabblande och konsten att balansera faktautlärning med fritt tänkande.

Jag säger varken bu eller bä om Björklunds skolpolitik men jag vill att vi ska se de ”vinnande” skolorna ur ett lite bredare perspektiv. Att se hur andra lyckats är ett utmärkt sätt att förbättras, men inte i den mån att det påverkar den svenska skolans starka sidor.

Kommentera

