Saker man helt enkelt måste uppleva

Ända sedan jag föddes har jag blivit matad med allas lika värde, allas rätt till kärlek och att vem som helst kan få sig precis den man behagar (ja så länge känslorna är ömsesidiga såklart). De här värderingarna har slagit rot i min skalle och att vem som helst faktiskt kan vara ihop med vem som helst har varit det naturligaste i hela världen. Medan vissa har framställt kulturskillnader som någonting som går att överbrygga med en semla och lite midsommardans, har andra framhävt de svårare bitarna av pusslet. Däremot kunde jag inte i min vildaste fantasi kunnat förutspå hur både rafflande spännande och hur nedslående frustrerande det kan vara att trängas två kulturer under ett och samma tak.

Samma sak gäller att passa in i ett samhälle där alla är fyrkantiga och snällt glider in i sina försågade, fyrkantiga öppningar medan man själv, möjligen trekantig eller åttakantig (vad vet jag), försöker lirka sig in på tvären. Och när både sättet att ursäkta sig på och orden man behöver kunna känns helt främmande, ja då är det inte lätt att minska på friktionen mellan Japan och en själv.

Samtidigt som jag tycker att det är knepigt tycker jag naturligtvis att allting här är roligt och lärorikt. Om än lite (eller mycket) frustrerande ibland. Sedan är jag en sådan där åttkantig typ vart jag än bestämmer mig för att ta vägen och så är det med den saken. I Sverige är det bara lite lättare att klä ut sig till fyrkant.

En fin, inte helt orelaterad länk om förhållande mellan västerlänningar och kineser (mycket lästvärd!):
http://www.speakingofchina.com

2 thoughts on “Saker man helt enkelt måste uppleva”

  1. Jajja, du är varken fyrkantig eller åttkantig. Se dig som Barbapappa – flexibel, formbar (fast du är snyggare förstås ;-)) och kan anpassa dig var som helst, utan att ge avkall på dig själv. Not so bad!
    Men kan tänka mig att det är frustrerande ändå ibland, så olika världar. Snart får du i alla fall ett tillfälligt tillskott från Sverige! Ha det gott!

Kommentera

