Tyfon 26

När jag vaknade imorse stod träden nästan på ända och vinden skakade huset som om det pågick en liten jordbävning. Eftersom jag hade väldigt liten lust att prova min flygbarhet kollade jag genast upp hurvida tågen gick eller inte. Seibu rapporterade ”störningar i trafiken” på flertalet linjer så jag klättrade helt sonika tillbaka upp i varma sängen och inväntade meddelande från skolan. Trettio minuter senare plingar det till i mobiltelefonen och jag får reda på att jag lugnt kan sova ett tag till. Lektionerna är inställda!

Visste ni förresten att man i Japan inte namnger orkanerna? Här kallar man dem helt enkelt för nummer. Dagens tyfon var nummer tjugosex för i år och kallas alltså nummer 26.

image

Länk till NHKs nyhetsinslag

Kommentera

