Konsten att kommunicera fel budskap med ”rätt” ord

Det fina med språk är naturligtvis att det tillåter mig att överföra en bild i mitt huvud till ditt huvud. Om jag säger fordon tänker du antagligen på någonting som tar dig från A till B. Om jag säger bil, tänker du antagligen på ett motordrivet, fyrhjuligt fordon. Säger jag vilken tur att jag tog bilen till jobbet i morse tänker du kanske på inställda tåg och försenade bussar.

I de flesta situationer behöver vi inte närmare specificera vad vi menar eftersom orden frammanar en tillräckligt exakt bild i våra motparters huvuden. Är man pendlare i en storstad är det lätt se tågkaoset framför sig när man läser ovanstående mening. Är man det inte kan det kanske vara svårare att förstå syftet bakom påståendet, och det är just häri svårigheten att kommunicera med människor med ett annat språk och andra erfarenheter än en själv ligger.

Pratar man med en japan, på japanska, om sina senaste byxinköp och, i tron om att det på japanska betyder samma sak som på engelska, använder sig av ordet pantsu (pants), är risken stor att japanen i själva verket tror att du försöker beskriva din trosgarderob för honom/henne. Precis lika chockartat är det för mig när Chin säger we need to talk men egentligen bara vill fråga mig vad jag tycker om en ny karaktär i datorspelet Dota 2. Detta ställer även till med problem för den som slarvar med böjningen av de japanska verben. Jag känner till folk som blir ganska sura när japaner missförstår dem (okej jag får erkänna att det även gäller mig) men ofta handlar det inte om att de inte vill förstå utan att det som sagts helt enkelt skapat en bild i huvudet på talaren, men en annan hos lyssnaren.

Kommentera

