Inkan

Som utländsk går det att under lång tid leva ett problemfritt liv utan en såkallad inkan (eller hanko som det också kan heta). En inkan är en namnstämpel som används istället för signaturer i alla möjliga olika sammanhang. Det kan handla om allt från att ta emot post hemma till att köpa en ny bil. För seriösare ärenden måste din inkan vara registrerad hos ditt lokala stadskontor och vara indentisk med ditt namn, men för enklare postärenden (och för att öppna bankkonton uppenbarligen) är det inte nödvändigt. För utlänningar finns även alternativet att gå till ambassaden och få sin signatur registrerad på någotvis. Detta ska tydligen vara hutlöst dyrt.

Jag klarade mig fram till för ett par månader sedan då jag öppnade ett japanskt bankkonto. Eftersom jag inte är japan kan jag inte köpa en 100yens-inkan på närmaste 100-yensshop utan var tvungen att specialbeställa en med mitt namn på. Jag försökte få så lite krusiduller som möjligt på den och jag köpte inte ens en låda till den lilla stackaren. Slutnotan hamnade ändå på över 3000yen, överpris tycker jag då min signatur är precis lika säker och dessutom gratis.

image

Min (ヨハンナ) enda inkan och Chins (陳) enkla, automatbläckade inkan.

Kommentera

