Förakta inte nybörjarjapanskan

Idag var jag och Therese från klassen i Shinjuku för lite shopping (vilket vi gjorde ihop senast vid nyår så det var ju verkligen dags!). Hela skoköpsprocessen var ganska enkel (när jag väl hittade ett par skor vill säga). Det var ett klockrent skolboksexempel och min motpart, skoförsäljaren, skötte sina repliker galant.

Är det någonting jag inte ångrar är det att jag pluggade rumpan av mig under nybörjarkurserna. Hade det inte varit för alla timmars grammatiknötande hade min japanska var helt och hållet oförståbar. Visst jag hade kunnat gå fram till försäljaren och rada upp ord som växthusgas, majoritetsprincip och handläggningsavgift, men det hade knappast hjälpt mig att få fram en storlek mindre skor. Så tack lilla Påsis för att du fick oss att plugga partiklar tills ögonen bödde!

image

Kommentera

