Dagens surampuanfall

På japanska heter det tydligen surampu, möjligen lånat från engelskans slump som betyder nedgång eller fall. Surampu beskriver på japanska tillståndet då man känner att man tappat all föregående kunskap i ett ämne och känner att man inte längre utvecklas. För tyvärr är det ju så, utveckligen går upp och ned och ibland har man svackor.

Dagens surampuanfall gick till såhär:

Jag: Ööh… hej
Telefonisten: Goddag, vad kan jag hjälpa dig med?
Jag: Jo, jag har fått ett konstigt papper… eller inte konstigt, men vi har fått ett papper med gaskostnaden på.
Telefonisten: Jag förstår. (Men det tvivlar jag starkt på att hon gjorde)
Jag: Men vi har inte fått ett sånt där… vad heter det… papper som säger: ”snälla betala för gasen”.

När man glömmer ord måste man vara kreativ. Det går inte alltid så bra men telefonisten förstod i alla fall att det var gasräkningen jag pratade om. Japan Railways kundservice i Kyoto var nog mer förundrade över vad jag försökte säga än Tokyoiten på gasföretaget. Men visst, hade någon kommit fram till mig och sagt ”jag vill ha det som är motsattsen till fritt säte” så hade inte jag heller förstått vad de försökte säga. Inte ens om jag visste att motsattsen till fritt säte var reserverad sittplats.

2 thoughts on “Dagens surampuanfall”

  1. Hej!
    Ville bara berätta att jag hittade din blogg när jag letade efter grejer om Japan. Har en dotter som ska över i augusti/september 2014 på språkresa.
    Du har lämnat massor med rolig/nyttig/intressant information för oss båda.(hon har med läst din blogg).
    Önskar dig ett lycka till med dina studier mm 🙂
    mvh Pia

Kommentera

