Skräcklarmet

Har stämt träff för öl i Tokyo Government Buildings bar på 45e våningen. Allt är fint och trevligt medan jag står och väntar vid Shinjuku stations östra utgång. Det är fler än jag som väntar. Plötsligt börjar allas mobiler pipa och jag kan nästan  utläsa en oro i deras ansikten. Jag känner min egen mobil vibrera i väskan, plockar upp den och blir alldeles iskall när jag inser att det är jordbävningslarmet. Det som utlöses när en riktigt stor jordbävning är på gång. Jag undrar vad som ska hända. Hur stor är den? Hur många sekunder har jag på mig? Vad ska jag göra? Japanerna visar upp sina vanliga stenansikten så jag följer strömmen upp för trappan och ansluter mig till gruppen ute på gatan. Inget händer.

Jag har sedan händelsen uppdaterat hemsidan som motsvarar japans SMHI men får endast information om en magnitud tvåa borta i Nara. Glapp i systemet kanske?

Kommentera

