Min bästa och min sämsta egenskap: fokus

När jag denna tryckande heta tisdagseftermiddag äntligen (med möda) bestigit trappan till plattformen registrerar min hjärna snabbt att nästa tåg är ett långsamt lokaltåg mot Honkawagoe medan det om fem minuter kommer ett expresståg mot Haijima. Perfekt tänker jag, endast fem minuter kvar och platformen är stendöd, både kort väntan OCH sittplats med andra ord.

Tåget kommer, jag hoppar glatt på och får som en blixt från klar himmel inspiration till mitt personliga brev till universitetsansökan. På förstklassig plats under AC:n öppnar jag android-appen S-memo och påbörjar mitt författande. Fokus är fenomenalt. Bokstäverna trillar liksom ut av sig själva. De samverkar snabbt och effektivt med varandra och organiserar sig i mening efter mening. Efter slutklämmen börjar min koncentration mattas av och jag blir plötsligt medveten om vad lokföraren envetet ropar ut i högtalarsystemet: ”toritsukasei, nästa toritsukasei”. Men vänta här nu? Expresstågen ska väl inte stanna här? Med ens inser jag att jag tagit fel tåg och stannat i inte bara Shimo-Ochiai utan även Nakai, Arayakushimae, Numabukuro och Nogata innan jag ens fattat en misstanke om att någonting var fel.

Nåväl, utkastet till mitt personliga brev är åtminstone klart.

Kommentera

