Nudelmonstret

Min nuvarande diet består av framför allt tre komponenter: ris, nudlar och dumplings. Inte allting på samma gång naturligvis. Det bästa med nudlar är att jag har en pojkvän som är mästare (eller noodle monster som han råkade säga när han skulle säga master) på att laga goda och perfekt mjuka nudlar.

Här borta i öst består inte nudlarna bara av en hård klump nudelmaskar och en kryddpåse. Nej här är det ofta tre miljarder små påsar som ska blandas och hällas i. Ibland ingår till och med frystorkat kött. Visst gillar jag Samyangnudlar men det här är bara en helt annan klass snabbnudlar.

image

Nudelätartekniken skiljer sig även den. Ganska avsevärt faktiskt. Här sitter man inte tyst och petar i soppan med någon gaffel. Nej, nudlar är snabbmat och äts fortare än min pappa har hunnit svepa en redbull. Och sörpla, det är ett måste! Vissa säger att smaken färbättras genom sörpling men jag tror stenhårt på att det är för att kunna äta de heta nudlarna så fort som möjligt.

Den asiatiska sörplingstekniken är ingenting jag bemästrat. Ännu. För det handlar inte bara om att göra ljud ifrån sig utan på något mirakulöst sätt ska nudlarna hänga med in i munnen och helst ned i magsäcken också. Men men, kan man lära sig skriftspråket kan man säkerligen lära sig att sörpla upp en skål nudlar utan svårigheter.

Kommentera

