TOEFL vs EJU

Sitter just nu i TKP Conference Center mitt i shoppingens hjärta Shibuya. Det är jag och ett trettiotal asiater som otåligt väntar på att provförberedelserna ska börja. De flesta sitter med sina näsor djupt nedsjunkna i grammatikböcker och lexikon. Kanske är det jag som är idioten. Eftersom jag vet att jag på 50 minuter kommer behöva klämma fram två bättre texter  efter tre timmars läsning, lyssning och pratning (tal är ett aldeles för tråkigt ord), borde jag oroa mig. Men det gör jag inte. Det som oroar mig är att TOEFL är samma typ av test som den japanska delen av EJU. Det är bara det att engelska har jag pluggat sedan jag var sju och därtill haft som huvudspråk i undervisningen i fyra år. Hur mycket jag än vänder ut och in på mig själv de kommande månaderna kan jag inte se mig själv utföra EJU med samma lätthet som TOEFL. Och det torde vara en förutsättning för att kunna klara universitetet här.

Kommentera

