Lite kontraproduktivt kanske

Kanske är jag alldeles för trött efter att ha sovit ungefär 109385672957 timmar för lite den senaste veckan, ja typ två timmar per natt i snitt (jaja tänk på barnen i Afrika och allt det där), men nu är jag kungligt less på japanernas ovilja att byta infallsvinkel. Det finns många aspekter hos japanerna jag beundrar också såklart men jag orkar inte ens tänka åt det hållet idag.

Vad jag undrar är: varför kan man inte bara en endaste gång få erkänna sig besegrad och ge upp? Jag menar inte ge upp som att sluta kämpa för det man vill åstadkomma utan helt enkelt inse när en uppgift är övermäktig eller att insatsen inte är värd den eventuella utdelningen. Det är japaner riktigt kassa på. Istället ska man krama ur allt kraft man har och kämpa tills man stupar för ett mål som kanske inte längre är värt att kämpa för. Man ska fortsätta ”bara för att” istället för att omvärdera situationen och göra något effektivt.

Jag ska alltså istället för att förbättra min vardagsjapanska (och ja det behövs) läsa akademiska japanska en förmiddag i veckan och utöver det gå en extraklass två gånger i veckan (som inkräktar på viktig pluggtid för de ordinarie klasserna) bara för att jag ska göra ett prov jag inte kommer att klara. Även om jag klarade det skulle det ändå inte ha någon betydelse eftersom jag inte ska söka till en skola med krav på att man gjort provet som kallas EJU. När jag istället för att plugga inför JLPT ( Japanese Language Proficiency Test) blev övertalad att att skriva EJU skulle jag överklaga men det slutade med att jag anmält mig till ytterligare en kurs i akademisk japanska. Bra jobbat Johanna, du vet precis hur japanerna ska tas. Eller inte…

Hela den här soppan är lika logisk som att vi fick lära oss skriva ”demokratiskt system”, ” majoritetsbeslut” och ”dubbla ögonlock” innan grundläggande uttryck som ”att sova”. Men vem klagar? Inte japanerna i alla fall…

Kommentera

