Kanjins underbara värld (eller min fantasivärld)

När man varje dag skriver streck på streck på streck känns det nästan helt omöjligt att ens föreställa sig att man kan komma ihåg alla dessa kanji. Tack och lov föddes jag med en hjärna som älskar att se bilder och göra roliga associationer i nästan allting jag ser. Det gör hela kanjiinlärningsprocessen något lättare. Ungefär som att smörja in aftersun på rödbränd hud (det känns rätt bra men är ganska fördjävligt ändå).

Redan i A-klassen, när jag först introducerades till detta mystiska och fascinerande skriftspråk, märkte jag att de tecken jag associerade med någonting lättare fastnade i minnet. Det kändes nästan lite magiskt där ett tag. Det härliga är att bilderna eller historierna inte alls behöver ha någonting med kanjit att göra över huvud taget (även om det naturligtvis är ännu bättre om de hör ihop). När jag lärde mig tecknet för ”lång” såg jag direkt framför mig en kam som fått ben och dansar. Vill man så kan man se hur tecknet verkligen sträcker ut armarna och sparkar ut med det ena (långa) benet.

nagaiNagai – lång

Den som är uppmärksam vet att jag för inte alls särskilt länge sedan köpte en bok som handlar om att komma ihåg kanji. Den boken använder sig av ungefär samma sätt för att lära ut de knepiga figurerna. I inledningen kan man läsa:

”The aim is to shock the mind’s eye, to disgust it, to enchant it, to tease it, or to entertain it in any way possible so as to brand it with an image intimately associated with the key word”.

Trots att jag i samma text läst att man lämpligen inte bör kombinera den här boken med andra studier gör jag precis så som jag alltid gör det, på mitt sätt. Jag blandar friskt och snickrar ihop betydelser från både Heisigs bok, ordböcker, läroböcker och mina egna associationer. Alltså har tecknet för ”spritt/utspritt” blivit ”slavdrivarens fläsk ligger utspritt som en sallad”.

sallad

Kommentera

