Japansk postservice

Många gånger kan man bli arg på hur otroligt omständigt det ska vara att lösa ett litet skitproblem. Man kan glömma saker som att säga upp elavtal per telefon, teckna försäkring via internet eller köpa en mobiltelefon på en halvtimme. De här vansinnesprocesserna vägs dock upp av andra väldigt praktiska saker som dygnetruntöppna 7-elevenbutiker i varenda hörn, 3 läskautomater per hundra meter gångväg och, inte minst, Japans eminenta postservice (om man inte ska flytta förstås, då faller den i det opraktiska facket igen).

Att Tokyo är så tättbefolkat, och har en befolkningsmängd på ungefär tre gånger Sveriges, gör att nästan allt är tillgängligt nästan hela tiden. Att jag inte var hemma idag när ett paket skulle leveraras gjorde att jag istället fick en liten lapp där jag kunde välja att antingen ringa eller surfa in på postkontorets hemsida för att bestämma när jag vill att paketet ska levereras. Klockan var säkert efter två på eftermiddagen, men jag kunde ändå kryssa i att få paketet idag. Tack Japan för det!

image

Man kan välja att få sitt paket under någon av dessa tidsperioder.

image
Beställde boken för två dagar sedan. Snabba som fan är de!

Kommentera

