Japan och läkemedel

Det var med bestämda steg jag knallade in på närmsta apotek i morse. Jag skulle ha ett stycke hydrokortisonsalva, inga konstigheter. Den lille mannen bakom disken frågade naturligtvis vad jag skulle ha krämen till och började argumentera för att den var alldeles för stark och plockade upp burk efter burk med fetgörande oljor och salvor, till vilka jag tackade nej. Tillslut lyckades jag få min 0,25% kortisonsalva (jämför Apotekets 1%).

Det är roligt det här med japaner. På samma gång som de desperat måste ha medicin när de är sjuka (hur ska man annars bli frisk?!) är medicinerna ungefär lika effektiva som sockerpiller. Det är klart att man inte ska överanvända läkemedel men det känns ganska konstigt att man skriver ut en kort lågdoskur antibiotika som bara tar död på hälften av bakterierna. Visst man kanske blir frisk, men de starkaste små bacilluskerna har överlevt. Lycka till och ha en rolig nästa lunginflammation.

image

Vitamindricka på köpet. Som plåster på såren.
Det ser mer ut som hostmedicin.

Edit: Kan tillägga att det jag menar helt enkelt är att de får välja mellan det ena eller det andra. Man behöver inte springa till läkaren för en förkylning men behöver man behandling så får de åtminstone behandla ordentligt.

Edit 2: Jag vet nog inte riktigt vad jag menar.

2 thoughts on “Japan och läkemedel”

  1. Vad heter kortisonsalvan du köpte? Jag är i behov av det själv men vet inte vad jag ska leta efter.

    1. Jag kommer inte ihåg namnet på den men jag hittade den vid avdelningen för soleksem och sådant. Såg även att det fanns insektssalvor med kortison i. Läs på baksidan och leta efter コルチゾン , ヒドロコルチゾン eller ハイドロコルチゾン. Hittar du inte så be personlen om hjälp.

Kommentera

