Adressändring del 1

Trots att jag inte alls förstår mig på hela systemet med alla jäkla papper som ska fyllas i, skrivas under och skickas hit och dit, lyckades jag i alla fall göra migsjälv förstådd idag på stadsdelskontoret. Det kändes som ett extremt stort kliv framåt jämfört med förra gången jag var där och i princip fick lyssna på en 10-minuter utläggning, på en inte särskillt lätt japanska, innan nissen plockade fram ett papper på engelska och lyckades peka sig fram till vad han ville ha sagt. Något som var kanske sammanlagt fyra ord på vilket europeiskt språk som helst. Jag måste dock få ge dem beröm också. De har mer tålamod än vilken svensk kommungubbe/-gumma som helst. Dessutom möts man alltid av ett leende och man kan lita på att allting utförs utomordentligt noggrant. Det där med japanskan är naturligtvis inte deras fel heller.

Nåja, nu har jag anmält flytt ur stadsdelen Suginami och fått ett intyg på detta. Del 2 blir att leta upp stadsdelen Shinjukus kontor och slinka dit med intyget, få mitt utlänningskort uppdaterat och registreras som boende i Shinjuku-ku. Plättlätt, men ganska omständigt. Får se det som en ytterligare chans att träna japanska.

Kommentera

