Att klippa sig i Japan, mer än sax och schampo

Att gå till en frisör i Japan är en ganska trevlig upplevelse. Inte bara är de helt fenomenalt duktiga tekniskt utan du får även en omfattande skalpmassage och detaljrika stylingtips. De anstränger sig till det yttersta för att du som kund ska gå nöjd därifrån och vara precis så snygg i håret du vill vara. Det tar tid, men det blir jävligt bra. Fast man måste komma ihåg att det är i Japan man är. Tjejen som skulle föna mitt hår hoppade nästan tre meter upp i luften (kändes det som) när jag sa ”äh, föna det torrt bara, jag bryr mig inte om stylingen”. Det godtog hon såklart inte utan jag fick klämma fram någoti stil med ”föna luggen platt och fixa lite volym i resten av håret” för att hon skulle få ro nog att fortsätta ta itu med min kalufs.

image

Så till nästa gång; bättre bild och bättre direktiv till personalen. Lesson learned.

Edit: och ja herregud vad värda alla pengar är när man får en nack- och axel massage av den supersnygga unga frisörlärlingen. Säger inte nej till det…

Kommentera

