Tio tusen fula hästar och hundra fula kanji

Jag är ingen konstnär och har aldrig i mitt liv varit en heller. När jag var liten tröstade en granne mig med att man måste rita tio fula hästar innan man kan rita en snygg häst. Peppad av det ritade jag ungefär tio tusen hästar till men när pappa lite oskyldigt sa ”åh vilken fin metmask med hår” till min tiotusenförsta häst la jag av. Det var helt enkelt inte min grej.

Börjar inse att det funkar ungefär på samma sätt med kanji, men istället för tio fula hästar måste man rita hundra fula kanji innan man får in snitsen. Då blir det ändå inte fint efter hundra försök heller vill jag påstå.

Vill även passa på att säga: GRATTIS JOHANNA du har lärt dig 213 japanska tecken!! Nu är det bara tio gånger så många kvar innan du kan läsa en dagstidning!
Nu är det inte meningen att vara negativ. Att något är svåruppnåeligt gör det bara ännu mer spännande att eftersträva, eller hur?

Kommentera

