Okinawa Izakaya

Trodde aldrig i mitt liv att jag Frivilligt skulle stoppa i mig marinerade grisöron, men igår var det precis vad som hände. Vi satt på en Izakaya (typ japansk pub) med tema södra Japan (ögruppen Okinawa för att vara exakt). Vi var där på födelsedagsfirande och åt och drack till fast pris så det vore ju dumt att inte prova allt som bjöds. Dessutom pushar vår kompis Ryosuke på för att jag ska smaka han favoriträtt på hela izakayan. Glad som fan av all okinawisk (?) sake och öl tar jag för mig och stoppar rätt i munnen men känner direkt att något är jävligt konstigt. Ryosuke ser helt dödsalvarlig ut och låter mig inte ens svälja förrän han förklarar att det är grisöron jag sitter och knaprar på. Skoningslös är människan. Jag vill ju helst säga ”åh vad gott” och ”kulturen är så fin” och allt sånt trams men nej… Det får vara hur traditionellt som helst, det är inte gott att tugga brosk. Men det kan man ju inte säga till en Japan så man får le och säga något diplomatiskt istället. Killen råkar vara helt såld på svensk förpackningsdesign (speciellt ICAs laktosfria mjölk är ett konstnärligt mästerverk enligt honom) så det är tack och lov lätt att byta samtalsämne.

Kommentera

