Japan, ett finare sätt att säga byråkrati

Jag måste erkänna att jag någon gång då och då suckat över att behöva gå heeela vägen till närmsta postlåda för att posta mina papper från adressändring. Men jag lovar, jag ska aldrig mer säga något ont om dem igen. Som bekant flyttade jag från Ikebukuro till Kami-Igusa förra veckan och i morse skulle jag åka till stadsdelskontoret och anmäla flytten. Trodde jag. Det visade sig att man FÖRST måste åka till det gamla kontoret och säga upp sin adress samt ansöka om ett bevis på att man sagt upp den. Sedan måste man åka till det nya stadskontoret och anmäla att man flyttat till deras stadsdel (efter att ha fyllt i samma uppgifter på ungefär femtielva olika ställen). Dessutom vet man aldrig riktigt vilka ID-handlingar man ska ha med sig. Ibland vill de se passet, ibland residence card (ett bevis på att man bor i Japan), ibland Health Insurance Card (som företaget Soft Bank kräver om man ska skaffa abbonemang hos dem av någon anledning, vad har sjukförsäkringar med mobilabbonemang att göra?), ibland student ID. Bäst att ha med sig allt alltid helt enkelt.

Image

För er som har Spotify passar denna låten in:
Electric Banana band – Jag ska bli en byråkrat

Kommentera

