Share House

Lägenhetshyrorna i Tokyo är galet höga. Därför finns det något som kallas Share Houses. Det är hus eller större lägenheter som delas med flera personer för att minska boendekostnaden. Förut kallades Share House för Gaijin house (och gör det säkerligen fortfarande av vissa) i och med att mest var Gaijins (utlänningar) som bodde i dem, men det blir vanligare och vanligare för japaner att söka sig till den här typen av boende. Min hyresvärd, Oakhouse, är ett bra exempel. I många Oakhouse-hus bor nästan uteslutande japaner (eller japansktalande koreaner och kineser) medan konkurrenten Borderless House lockar fler utlänningar (eller engelsktalande japaner, kineser och koreaner).

Share Houses brukar jämföras med studentboenden men jag tycker personligen att de flesta Share Houses verkar fräschare och håller högre standard. Dessutom är det en mer hemtrevlig känsla att dela på ett bostadshus jämfört med att bo i korridor.

Mitt boende är i och för sig lite gammalt, men det är ett jättecharmigt hus helt i japansk stil. Tyvärr är kommunikationen mellan mig och mina house mates lite knackig då jag är den enda som pratar engelska.

Image

Det här är en vanlig syn i Japan. Det är hallen hemma hos mig och direkt innanför dörren tar man av sig skorna och byter till tofflor. Det är absolut no no att gå upp på avsatsen utan att ha tagit av sig skorna.
Image

I mitt hus har vi klassiska japanska skjutdörrar överallt.

Image

Det här är lite roligt. ”Tvättstugan” är utomhus. Det är jättevanligt i japan att man har tvättmaskin och torktumlare utanför huset.

Image

Vi har även en vildvuxen trädgård på framsidan.

Image

I Japan är det noga med sopsorteringen. Jag fattar bara hälften av den, men härmar alla andra. Det har gått bra hittills. En rolig detalj är att ingen pantar flaskor här utan alla flaskor kastas i pet-flaskinsamlingen. Och det funkar verkligen. Det behöver inte finnas någon pant här för alla sopsorterar så bra ändå. Det finns nästan fler ställen att kasta pet-flaskor och burkar på än vad det finns sopkorgar ute på stan.

 

Kommentera

