Konstiga saker jag minns

Jag kommer ihåg när jag var mindre och satt på Restaurang Kopparkitteln i Sigtuna. Det var mitt i sommaren och de allra flesta svenskar kände att de höll på att stekas till döds i sommarvärmen. Rätt var det är går det förbi en grupp ivrigt fotandes japaner i långärmat och långbent. Johanna 10 år undrade självklart hur fan de där japanerna tänkte när de tog på sig så varma kläder på morgonen innan de gick ut. Jag kommer ihåg att pappa förklarade att det är mycket varmare i deras land och därför tycker de att det är kallt i Sverige även när vi kanske tycker att det är varmt. 13 år senare börjar jag förstå hela grejen. Här LÄNGTAR man till temperaturen sjunker till 25 grader igen så man får lite svalka, och sjunker det till 20 grader är det till och med varning för tjocktröja.

One thought on “Konstiga saker jag minns”

  1. Min sambo jobbar ju på migrationsverket, och dit kommer folk i dunjacka när det är 25 grader… Dessa stackare skickar de till Boden.

Kommentera

