Jag kan bättre på dig än svenska

Det är svårt att lära sig nya språk, men fan vad roligt det kan bli när det är svårt. Igår frågade läraren Alexander om han fick några julklappar förra året, varpå han svarar ” ja en present av mamma som jag åt upp” (han sa äta, tabemasu, istället för att få, moraimasu) läraren frågar:”åt upp?” Alexander svarar tvärsäkert ”åt upp”. Men han är inte direkt ensam. En annan klasskompis sa att han cyklade från Kina till Japan fast han menade flög och jag själv har både lyckats säga att jag drack en bok till frukost och frågat en kompis om hon brukade använda sin mamma som färdmedel till affären. Det händer också att folk säger att de fått en soffa från USA som souvenir av en kompis bara för att man inte kommer ihåg hur man säger att man köpt den själv på IKEA. Som sagt det är ganska kul med nya språk 😉

One thought on “Jag kan bättre på dig än svenska”

  1. Hehe, min förra kollega Gunnar sa på vår spanskalektion att hans fru var en katt. Vår fröken såg medlidande ut, av flera skäl.

Kommentera

