Inte helt rättvist

Så när jag slutat vara lika irriterad (och tagit bort mitt ilskna inlägg)  får jag passa på att presentera de bra sidorna av Tokyo, förutom uppenbara saker som shopping och nöjen.

  • Renlighet– trots att det finns så få papperskorgar är Tokyo väldigt rent. Ett stort plus är det i alla fall finns soptunnor för petflaskor lite här och var. Definitivt fler än vad det finns papperskorgar för brännbara sopor.
  • Vending machines– godis- och läskautomater finns i var och varannat hörn. De är fyllda med allt möjligt men vanligast är dricka som läsk, vatten, juice och öl (jepp alkoholhaltiga drycker som inte blir stulna)
  • Brottsligheten– i Tokyo känner man sig säker. Inte bara säker utan SÄKER. Nästan överallt finns små ”polisboxar”, små fyrkantiga hus mitt i gatorna, där poliser sitter och finns tillgängliga för invånarna. Man kan anmäla brott, lämna upphittat gods eller bara fråga efter vägen.
  • Invånarna– jag tycker man blir lite uttittad och någon gång ibland utbrister någon ”eeh, utlänning!” men på det stora hela är japanerna mycket trevliga och hjälpsamma. Folk har gett upp sin plats i tunnelbanan för oss, hjälpt mig med väskor utan att jag frågat och till och med kommit fram på ett matställe och visat hur man bäst äter en viss nudelrätt.

Tokyo är fascinerande på alla sätt och vis, men vissa saker tar längre tid att vänja sig vid. Att inte kunna bo med Alexander exempelvis.

Kommentera

