Mer text, färre bilder – om tåg i Tokyo

För att ta sig till min skola i Nishi-waseda så måste man åka tåg och sedan antingen gå en bit eller ta en spårvagn (Tokyos sista spårvagnslinje). Och det är sjukt dyrt att åka tåg i Japan. En enkelresa på en specifik linje är ganska billig. Att åka från min station kita-ikebukuro in till huvudstationen ikebukuro tar två minuter och kostar 140yen det är typ en tia i svensk valuta, inte så dyrt. Det som däremot är dyrt är alla byten, för byter jag linje från min linje Tobu Tojo Line till JR Yamanote Line måste jag betala en helt ny resa! Så är det eftersom det inte är samma bolag som äger alla tåglinjer i Tokyo.

I och med att systemet är lite krångligt har jag ännu inte skaffat mig något månadskort. Här finns nämligen inget kort för alla linjer utan man köper månadskort för vissa sträckor, ibland kan man behöva flera. Vet fortfarande inte vilket jag ska välja och har fram tills idag åkt på engångsbiljetter, men nu är jag lite mindre turist, lite coolare och lite mer Tokyobo 😉 Jag har skaffat ett Suica (su-ii-ka) card man laddar på med pengar och ”blippar” varje gång man går förbi spärrarna. Pengarna dras automatiskt från kortet och man slipper tänka på att betala extra om man åkt för långt på en engångsbiljett. Dessutom ser man sitt saldo varje gång man passerar en spärr och det går att använda i vissa läsk- och godissutomater.

20120705-211731.jpg

One thought on “Mer text, färre bilder – om tåg i Tokyo”

  1. Tjena Tokyobon ;-)!
    Säker på att du ser cool ut med ditt nya kort! Hoppas allt är bra med dig & att Alexander mår bättre igen. Ha det gott!
    🙂 Anna

Kommentera

