Syster Johanna?

Just nu sitter jag och finkammar internet på jakt efter intressanta japanska yrkeshögskolor. Bland annat har jag hittat 2-åriga utbildningar som verkar motsvara undersköterskeutbildningen men med lite mer fokus på teknisk utrustning och elektronisk journalföring. En annan skola jag tycker verkar intressant är Tokyo Medical University. Jag har funderat på att läsa till sjuksyster här i Sverige, men varför inte göra det i Japan när man ändå ska flytta dit?

Problemet med japanska högskolor och universitet är intagningsproven. De är svåra för en svensk som är van att MVG innebär reflektioner och analyser snarare än att kunna massor av fakta. Kommer jag inte in på sjuksköterskeutbildningen så finns alltid yrkeshögskolorna. Där är man i princip garanterad ett jobb när man slutar och intagningsproven är inte lika svåra (lägre status än universitet).

Kommentera

